جاسوس آمريکا در ايران

جاسوس آمريکا در ايران

فرمايشات رهبر معظم انقلاب درباره هوشياري مسئولان نسبت به ترويج فرهنگ غربي در قالب تدريس زبان انگليسي با واکنش برخي از چهره هاي حامي فرهنگ غربي و رسانه هاي فارسي زبان بيگانه همراه بوده است.

 

 بررسي اسناد سفارت آمريکا در ايران نشان ميدهد نفوذ به فرهنگ و اجتماع يک کشور ديگر در قالب تدريس زبان انگليسي از شيوه هاي سنتي و البته کارآمد آمريکا در مواجهه با «کشورهاي هدف» است. موضوع مهمي که گويا برخي از مقامات کشوري مانند رئيس جمهور نسبت به آن کاملا بي اطلاع هستند. 

 

رهبر انقلاب اسلامي در سخنان اخيرشان در جمع فرهنگيان کشور توجه مسولان را به خطر گسترش فرهنگ غربي در قالب تدريس زبان انگليسي جلب کردند.

ايشان در اين باره فرمودند:

« متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده است.... این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است. ..متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشته ایم. .... در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می کنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟ این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزی های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.»

 

هر چند برخي رسانه هاي فارسي زبان بيگانه با برجسته کردن بخشي از اين قسمت سخنان رهبر معظم انقلاب سعي در تحريف سخنان ايشان داشتند با اين حال بررسي اسناد سفارت آمريکا نشان ميدهد ترويج زبان انگليسي يکي از ابزارهاي اساسي دشمنان براي نفود به فرهنگ ايران بوده است.

 

يکي از مهم ترين سندهاي موجود در ميان اسناد به دست آمده از سفارت آمريکا در تهران درباره برنامه ريزي بلند مدت آمريکا به منظور استعمار ايران يک سند سري است که محتوای این سند، اشاره مستقیم به سياست هاي استعماري آمریکا عليه ايران در حوزه فرهنگ و با استفاده از جايگاه ICA يا آژانس ارتباطات بين المللي آمريکا است.

 

ICA يا آژانس ارتباطات بين المللي آمريکا ، مؤسسه فرهنگي گسترده اي است که در سراسر دنيا در کشورهاي زير سلطه آمريکا به کار فرهنگي و اشاعه فرهنگ آمريکايي و غربي تحقيق و بررسي درمورد مسايل اجتماعي، فرهنگي و سياسي کشور مورد نظر و همچنين انجام انواع و اقسام عمليات ارتباط فرهنگي نظير کتابخانه،  مؤسسات تدريس زبان، مراکز مطالعات علمي، طرحهاي بررسي و تحقيق، مبادله دانشجو، تشکيل انواع نمايشگاهها ، نمايش فيلم و نشر روزنامه ومجلات در زمينه هاي مختلف مي نمايد به عنوان فعاليتهاي جنبي و فرهنگي سفارتخانه ها و هيئتهاي سياسي در آن کشور انجام مي شود.

 

در سندي که در تاريخ 12 مهر 1358 توسط سفارت آمريکا در ايران تنظيم شده به خوبي به نقش ICA در بسط سياست هاي استعماري آمريکا در ايران که شکل نو به خود گرفته است، اشاره مي کند و از موسسات تدريس زبان به عنوان پنجره هاي ارتباط گيري دوباره با مردم ايران نام مي برد.

در ادامه متن اين سند مي آيد:

نظر اخير آژانس ارتباطات بين المللي آمريکا در ايران از قول مک آفي که ، مذهبيها تا آينده قابل پيش بيني بر ايران حاکم خواهند بود.

 خميني درحال بازگشت به عقب است و درحقيقت ازحمايت اکثريت مردم فقيرايران برخورداراست. در کوتاه مدت بهبود روابط ايران و آمريکا مشکل به نظر مي رسد.

 تحت شرايط فعلي تمام سعي ديپلماتها بايستي متمرکز در ايجاد روابط در بلند مدت باشد. درموقعيت فعلي ما بايستي منتظر فرصتهاي مناسب براي ايجاد رابطه مناسب با ايران باشيم.

نظريات من در اين مورد در نامه مورخ 24 سپتامبر 79 بر اساس توصيه ICA NEA به شکل زير خلاصه مي شود.

 آمريکاحدود 50 سال است که ازطريق انجمن ايران و آمريکا با ايران مشارکت دارد و جو تشنه جهت آموزش زبان انگليسي و همچنين شهرت اين انجمن موقعيت بسيار خوبي را براي فعاليت در اين زمينه ايجاد کرد.

 ضمن اينکه اين مؤسسات جزء معدود پنجره هاي باز  جهت حضور ما در ايران است. نظر ما اين است  که اين مؤسسات را هرچه بيشتر توسعه دهيم و برنامه را به شکلي هدايت کنيم که به طرف منظورهاي  خودمان پيش رود. اين برنامه شامل توسعه کتابخانه انجمن ايران و آمريکا درتهران واصفهان مي باشد. ما فعاليتهاي پشت پرده اي را جهت دوباره زنده کردن انجمن ايران و آمريکا در شيراز آغاز کرده ايم.

-        کشف کردن امکاناتي جهت تعيين وپرورش متخصصين مذهب اسلام جهت پلهاي رابطي بين NEA و رهبري اسلامي به شکل مستقيم و همکاري با ICAو کارمندان وزارت امور خارجه آمريکا.

-        بررسي جهت تعيين و پرورش يک (R)  (يک رمز است) تحت شکل متخصصين فرهنگي با تعيين   فردي که زمينه قبلي در زبان فارسي و فرهنگي ايران داشته باشند ، تا تماسها را با رهبري و موسسات فرهنگي تقويت کند.

-         استفاده از جشن سالگرد 1400 ساله هجرت با شکل ايجاد سميناري که ميزبان آن آمريکا براي ايرانيان باشد و بعداز سمينار هم گردش دراطراف آمريکا. مااميدواريم که اين مسئله و رابطه باعث وسعت روابط بشود.

-         شرکت ايرانيان در مجامع چند مذهبي بين المللي در صورت امکان.

-        کار کردن با راديوي صداي آمريکا جهت توسعه و دريافت مطالبي که به شکل خبر پخش  نمي شود و تأکيد بر روي ابعادي مثل مطالعات اسلامي و آمريکا و مصاحبه با ايران شناسان آمريکايي  ترتيب دادن يک رابطه مردمي.»

-         کشف امکانات بازديد آمريکاييها درايران

-         ايجاد مؤسسات ارتباطي که شامل ايرانيان و مؤسسات ايراني بشود.

( از ار تي کوران به هارولد ساندرز)

4 اکتبر  1979 12مهر 58

 

يا در سند ديگري در تاريخ 6/8/58  آمده است:

  از: سفارت آمریکا در تهران طبقه بندی: اداری محدود  تاریخ: 6/ 8/58

 به: واشنگتن شماره سند 1376

 گزارشگر: ح. گریوز

اکنون جو در ایران به اندازه کافی پایدار شده است و اجازه می دهد که فعالیتها از سر گرفته شود. مرکز ایران و آمریکا در تهران برای مثال یکسری فیلم و دو نمایش ایرانی در تئاتر IAS به تازگی شروع کرده است. همچنین نمایشگاه یک نقاش ایرانی و کارهای هنر بچه های ایرانی، کنسرت پیانو برای ماه  نوامبر برنامه ریزی شده است و در حدود 3500 دانشجو در کلاسهای انگلیسی ثبت نام کرده اند. کتابخانه درحدود 150 نفر را به خود جذب کرده وحدود 20 تا 30 تقاضا برای اطلاعات پر می کنند. سرویس مشاوره دانشجویی در مقابل زیادی درخواستها با مشکل روبروست. مراکز فرهنگی در اصفهان و شیراز نیز فعال می باشند. کمیسیون دوباره دارد ردوبدل کردنها را شکل می دهد و دولت ایران اخیراً کاندیداهایی برای نمایندگی تعیین کرده است.

 

 

آنچه که مشخص است کسي مخالف يادگيري زبان انگليسي نيست اما سئوال اساسي آن است چرا پيشرفت در جمهوري اسلامي تابعي از يادگيري زبان انگليسي شده است ؟ چرا يادگيري يک زبان ديگر به يادگيري زبان نگليسي محدود مي شود؟ ايا تبليغ گسترده سبک زندگي غربي در فيلم هاي هاليودي و در کتب آموزشي زبان انگليسي براي فرهنگ ايراني – اسلامي مخرب نيست ؟ آيا نمي شود از تبعات فرهنگي يادگيري زبان انگليسي کاست؟ چرا کساني که دم از پيراستگي و اصالت زبان فارسي مي زنند در مقابل هجوم نفوذ زبان انگليسي به زبان کهن فارسي سکوت کرده و رضايت داده اند؟ و از همه مهتر چرا دولتي که بايد در افق 50 ساله بايد زبان فارسي را به عنوان زبان علمي اول منطقه و يکي از زبان هاي علمي مرجع دنيا تبديل کند در مسير هجمه زبان و فرهنگ غربي دست خود را بالا برده است؟

 




:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: جاسوسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: